Het zo duurzaam mogelijk maken van je restaurant is altijd een grote uitdaging geweest. Denk bijvoorbeeld alleen al aan voedselverspilling. Dit onderwerp is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Mede door social media, documentaires en artikelen in populaire bladen zijn meer en meer mensen bezig met hun eigen voedselverspilling en duurzaamheid. Ze worden niet alleen kritischer over waar ze zelf kopen maar ook waar ze uit eten gaan. Daarom hebben we voor jouw restaurant de volgende tips!
Maak je team bewust
Allereerst is het belangrijk om je team bewust te maken van het probleem. Het is goed om te weten dat iedereen een impact kan maken op het milieu en zeker in de horecabranche is deze realisatie belangrijk.
U kunt uw personeel trainen in onderhouden van het voorraadbeheer en het op de juiste manier opslaan van ingrediënten. Onderwijs is de eerste stap. Als alle medewerkers (van afwassers tot koks) op de hoogte zijn van mogelijkheden om afval te verminderen, kunnen ze ook informatie met elkaar delen. Maar gaan zij er ook bewust(er) mee om. Een ander voordeel van strenger magazijnbeheer is dat het geld bespaart. Hoe meer dit in de bedrijfsvoering wordt ingebouwd, hoe langer het zichzelf kan volhouden.
Uitstraling
Niet alleen voedselverspilling is een belangrijk issue bij duurzaamheid. Zorg er ook voor dat de rest van je producten duurzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfskleding. Door duurzame kleding te dragen geef je meteen een goede indruk achter bij je gasten. Denk bijvoorbeeld aan kleding van het merk Stanley Stella. Naast kleding zijn andere producten ook belangrijk. Zo kun je bijvoorbeeld je servetten en menukaarten drukken op een duurzame manier. Alle kleine beetjes helpen immers de wereld een stukje duurzamer te maken.
Informeer uw gasten
Nu we de activiteiten in de keuken nader hebben bekeken willen we deze met onze gasten delen. Wat je kunt doen om “de aarde te redden” is natuurlijk belangrijk, maar het is ook iets dat veel mensen aantrekt.
Een manier om duidelijk te maken welke verantwoorde keuzes er op je menukaart staan. Zo kun je met iconen op je menukaart aangeven welke gerechten lokaal, vegetarisch of veganistisch zijn bijvoorbeeld. Het is ook geen slecht idee om de namen van lokale leveranciers te vermelden. Ook (her)kennen gasten uit nabijgelegen plaatsen eerder de bakker, slager of boer. Dit geeft echt de indruk van een band en is gelegen op een mooie centrale locatie voor restaurants in uw stad of dorp.
Vraag medewerkers ook om bepaalde ingrediënten expliciet te noemen bij de uitleg van menu’s. “De kreeft is gisteren gevangen in de Oosterschelde”, of “De aardappelen voor friet komen hier tien kilometer verderop uit de grond!”. Dit zijn simpele manieren om verantwoordelijkheidsgevoel heel concreet over te brengen.
Geef een reactie