• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

BewustBiologisch.NL

Alles over en voor een biologische levenstijl

  • Biologische voeding
  • Duurzaam werken
  • Duurzaam wonen
  • Duurzaam leven
  • Bedrijven
    • Boerderijen
    • Restaurants
    • Winkels
    • Cateraars
    • Bakkerijen
    • Slagerijen
    • Eco webshops
  • Blog
  • Contact
  • Show Search
Hide Search
Greenwashing: wat is het precies?

Greenwashing: wat is het precies?

Greenwashing betekent dat een modemerk zich duurzamer voordoet dan dat -ie in werkelijkheid is. Een combinatie van witwassen en een beetje duurzaamheid, dus. Maar hoe herken je dit nu bij een kledingmerk? Je leest ‘t hier!

Duurzame kleding is in opkomst. Gelukkig maar, want de kledingindustrie is hartstikke vervuilend. Wist je bijvoorbeeld dat het 10.000 liter water kost om een spijkerbroek te kopen?! Juist. Tijd voor verandering, dus. Maar hoe maak je nu onderscheid tussen écht duurzame mode en greenwashing?

Sustainable VS Greenwashing

Je bent lekker duurzaam bezig. Je koopt niet meer te pas en te onpas een nieuwe outfit en je blijft het liefst weg van de high street ketens waarvan je weet dat ze kleding nét iets te goedkoop aanbieden. Maar dan komen ze opeens met een sustainable collection…

Jij denkt: ik ben lekker bezig, maar in werkelijkheid is het een marketingtruc om duurzamer over te komen dan dat ‘t kledingmerk in werkelijkheid is. En jij doet daar vrolijk aan mee.

Greenwashing: doe maar duurzaam!

Tot nu. Want zo kom je erachter of ‘t greenwashing of écht duurzame mode is. Termen als ‘conscious en committed’ vliegen je om de oren. Maar het blijkt voor de consument lastig om te achterhalen wanneer het een valse belofte is. Dat is ook niet zo gek, want er is geen eisen-lijst om te bepalen of een merk écht duurzaam is of maar gewoon wat zegt. Verwarrend hè? Dat vinden wij ook. Doordat partijen als H&M en ASOS strooien met duurzame termen, maar dat niet zijn, vindt de consument het een stuk lastiger om te bepalen of iets duurzaam is of niet.

We geven je daarom graag een aantal tips om écht duurzaam te shoppen.

Tip 1: shop tweedehands

Al valt dit ook nog te betwisten. Veel kleding in tweedehands winkels komt namelijk óók van high street ketens. Het enige verschil is dat je de levenscyclus van het kledingstuk verlengt. En dat is natuurlijk veel duurzamer dan zomaar iets ‘nieuws’ kopen.

Tip 2: kijk bij de ‘over ons’ pagina van een kledingmerk

Heb je een duurzaam kledingstuk op het oog, maar wil je zeker weten dat -ie duurzaam is? Check de ‘over ons’ pagina. Staat hier een uitgebreid verhaaltje over de materialen en manier van werken? Dan kun je ervan uit gaan dat het duurzaam is.

Tip 3: check wat er online over geschreven is

Wanneer je een merk googelt + de vraag: is dit duurzaam? Dan kom je (als het goed is) bij veel onderzoeken en recensies uit over het kledingmerk.

Jezelf duurzaam kleden is het begin van jouw duurzame leven.

20 december 2021 door Hendrik Reageer

Categorie: Duurzaam leven

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Footer

Copyright © 2023 · Bewustbiologisch.nl | Sitemap

Socials & Contact

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • Biologische voeding
  • Duurzaam leven
  • Duurzaam werken
  • Duurzaam wonen
  • Vleesvervangers

Deze site gebruikt functionele cookies en externe scripts om je beleving te verbeteren.

Privacy-instellingen

Privacy-instellingen

Deze site gebruikt functionele cookies en externe scripts om uw ervaring te verbeteren. Welke cookies en scripts worden gebruikt en hoe deze je bezoek beïnvloeden, wordt aan de linkerkant gespecificeerd. Je kunt je instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Je keuzes hebben geen invloed op uw bezoek.

Opmerking: Deze instellingen zijn alleen geldig voor de browser en het apparaat dat je nu gebruikt.

Google Analytics

Via Google Analytics houden we bij hoeveel bezoekers er op onze website komen, via welke kanalen ze op onze website terecht zijn gekomen en welke pagina’s ze bekijken. Zo kunnen we onze content nog beter afstemmen op onze bezoekers.

Mogelijk gemaakt door Cookie Information